CrewBreak #20 – Motion controls zijn altijd ondergeschikt aan controllers
Motion controls hebben de vorige generatie een enorme opmars gemaakt. De Wii kreeg zelfs senioren in beweging en introduceerde meer dan 100 miljoen mensen met het concept. Kinect en PlayStation Move deden hier nog een schepje bovenop. Maar biedt het nu eigenlijk een meerwaarde? In CrewBreak reageert de redactie iedere vrijdag op een stelling, en deze week is dat:
Motion controls zijn altijd ondergeschikt aan controllers
Erik:
Motion controls is de reden waarom ik nog steeds niet The Legend of Zelda: Skyward Sword heb gespeeld. Natuurlijk is het leuk om even tien minuten Wii Sports te spelen, maar om enkele uren te staan zwiepen met de controller? Nee, dank je! Actief staan zwaaien voor je Kinect? Alsjeblieft niet. Gek doen met je Move? Ook daar ben ik geen fan van. Het is niet dat ik lui ben, maar het is gewoon niet leuk. Als ik een baas versla, wil ik dat dat afhangt van mijn reflexen en niet van het uithoudingsvermogen van mijn armspieren. Dus ik blijf liever een controller gebruiken.
Rutger:
In sommige gevallen zijn motion controls erg handig. Voor partygames als Wii Sports en Just Dance zijn de Wiimote en Kinect ideaal. Ook in combinatie met virtual reality kan het voor een heel gave ervaring zorgen.
Maar voor serieuze games? Nee, daar heb je toch echt een controller voor nodig. Het ontbreekt vaak aan de knoppen, aan de responsetijd en aan het uithoudingsvermogen van de speler om succesvol te zijn in snelle, complexe games als er gebruik wordt gemaakt van motion controls. Eigenlijk dezelfde reden als waarom RTS-games niet op console en wel op PC gespeeld worden; er is simpelweg een veel beter alternatief.
Wat vind jij?
Zijn motion controls nuttig en juist een verrijking van de gameplay? Of blijf jij lekker bij je controller en je toetsenbord? Laat het weten hieronder in de reacties! Volgende week vrijdag is er weer een nieuwe CrewBreak, tot dan!