Sakurai: “Super Smash Bros moet voor iedereen toegankelijk zijn”
In een interview met het gamesmagazine EDGE heeft Masahiro Sakurai, de bedenker van de Super Smash Bros-serie, gepraat over zijn nieuwste game en het publiek dat hij daarmee wil aanspreken.
Hij startte door publieksfavoriet Super Smash Bros Melee te bespreken. Hoewel liefhebbers van vechtgames ermee wegliepen, was de game volgens Sakurai niet toegankelijk genoeg voor nieuwkomers. Dit is iets dat hem speet en dat verklaart waarom opvolger Brawl een lager tempo had. Ook over deze game was Sakurai achteraf gezien niet helemaal tevreden, en hij noemt hem zelfs een “rather tame game”.
“If tournament popularity was the most important consideration, then I think we would create a Smash Bros. game that included a multitude of fast moves with complicated controls. However, I believe this is actually the greatest shortcoming of fighting games at present, and that is the reason why I don’t do it. While other fighting games continue to work on honing this tournament aspect, I think that we need to move in a direction where there is more of a focus on inexperienced gamers.”
“There are so many other games out there which are geared to tournaments. It is important for us, however, to maintain the game’s status as a kind of ‘rough’ party game in which anyone can play without feeling too much pressure over winning or losing.”
Sakurai kijkt dus niet alleen kritisch naar zijn eigen games, maar ook naar het fighting-genre in het algemeen. Super Smash Bros dient volgens hem in een andere richting te gaan die toegankelijker is. De balans van de nieuwe Super Smash Bros voor Wii U en 3DS lijkt dan ook gevonden te zijn tussen Melee en Brawl in.
“Although the pace of the game had to be lowered compared to Melee in order to achieve this balance, we have managed to keep the dynamism because we didn’t have to gear towards novice players like we did with Brawl. In fact, we recreated all characters almost from scratch. Also, I feel on a personal level that this game is more interesting than the three previous games in the series.”
Wat vind jij? Heeft Sakurai gelijk en dient Smash Bros in de eerste plaats om de lol en de toegankelijkheid te gaan, of zoek jij meer diepgang in de games? En wat is nu eigenlijk de beste game in de serie? Laat het weten in de reacties hieronder!