Er verscheen nogal wat ophef in het Westen toen Nintendo een patch voor de levenssimulatie-game Tomodachi Collection uitbracht. Hierdoor was het namelijk niet meer mogelijk om twee karakters van hetzelfde geslacht met elkaar te laten trouwen, terwijl dit eerst wel kon. Nintendo legt nu uit dat deze optie aanvankelijk ook helemaal niet bedoeld was in de game te zitten, maar dat het het gevolg was van fouten in de codering en miscommunicatie.

tomodachi collection 2

Zo hadden Japanners screenshots geüpload van twee Mii’s die met elkaar trouwen. Door de aankleding en uiterlijkheden leken dit twee mannen te zijn, maar was het eigenlijk een man en een vrouw. Dit werd wel toegelicht bij de screenshots, maar omdat dit in het Japans geschreven was, konden Westerlingen dit niet lezen en dachten ze dat het om een homohuwelijk ging.

Tel daar bij op dat er in de ontwikkeling van het spel wat fouten zijn gemaakt in de code, waardoor met een paar omwegen (overzetten van Mii’s via andere consoles) het toch mogelijk was om karakters van het zelfde geslacht te laten trouwen. Door deze bug kwamen sommige spelers vast te zitten en konden ze niet meer verder, vandaar dat Nintendo de patch uitbracht.

Op 6 juni zal Tomodachi Collection ook in Europa en de VS uitkomen voor de 3DS, zonder de optie voor een homohuwelijk dus. Wat vind jij, dient deze optie geboden te worden aan de speler of is dat de keuze van de ontwikkelaar zelf?