CrewBreak #11: Open werelden in games zijn nutteloos
Tegenwoordig kennen steeds meer games een open wereld waarin de speler vrij kan rondlopen en doen wat hij wil. Spellen als inFamous, GTA en The Elder Scrolls hebben deze mogelijkheid al jaren, maar andere games zoals de Witcher 3 breiden ook steeds meer uit naar een dergelijke opzet. Maar is dit wel een wenselijke ontwikkeling? In CrewBreak reageert de redactie iedere vrijdag op een stelling, en deze week is dat:
Open werelden in games zijn nutteloos
Jacko:
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind games met een open wereld juist erg interessant en ben fan van dit soort games. Zo kan ik uren Skyrim spelen en vind ik het erg tof om zomaar wat in die open wereld rond te lopen om te kijken wat er allemaal gebeurt en wat ik kan.
Ik zie dan ook niet in waarom open werelden als nutteloos gezien kunnen worden. Een game met een open wereld straalt juist levendigheid uit (als het goed is uitgevoerd natuurlijk) en zorgt er voor dat de reply value van een game enorm verhoogd wordt. Er is altijd wel wat te doen, en je raakt niet zo snel uitgekeken.
Erik:
Games met een open wereld zijn een probleem voor mij. Eén van de eerste games met een open wereld was Morrowind. Zodra je het spel binnenkwam was je vrij om te gaan en te staan waar je wilde. Binnen een uur had ik van alles gestolen, iemand doodgeslagen en was ik op de vlucht voor de lokale wachters. En dat gebeurt niet alleen in Morrowind. Nee, ook in alle delen van GTA kan ik mezelf moeilijk beheersen. Auto stelen, parkeren midden op de weg, fijne file opbouwen en opblazen die handel.
Nu zou je denken dat het bij Red Dead Redemption wel beter zou moeten gaan. Nee, ook daar zat ik binnen een half uur op een gestolen paard, om vervolgens binnen vijf minuten door een trein te worden aangereden. Voelt al die vrijheid als nutteloos? Nee, zeker niet. Dit is de ervaring die ik opzoek. Dit is mijn karakter die leeft binnen de regels van deze wereld. Ik wil een impact kunnen maken op de wereld en dat maakt open world voor mij mogelijk.
James:
Open world games geven mij al altijd het meeste plezier. Dit omdat er naast het hoofdverhaal zo veel meer te doen is. Als ze goed zijn uitgevoerd kan je weken, of soms zelfs maanden, met die ene game bezig zijn. Zoals Jacko al zei, je kan uren rond dwalen in die werelden zonder je te gaan vervelen.
Ook Erik kan ik ergens gelijk geven, het is soms moeilijk om je te gaan focussen op het verhaal met zo veel afleiding. Het kan ook een sleur zijn als je telkens van de ene kant van de kaart naar de andere moet gaan lopen maar daar hebben we gelukkig ‘fast-travel’.
Zelf ben ik bezig met het spelen van Infamous: Second Son en het is geweldig om te zien hoe Seattle op jou reageert en hoe de sfeer in de stad verandert naargelang hoe jij je gedraagt. Dit is iets dat een game met een levelstructuur je niet kan bieden.
Open World games zijn ook vaak technische wonderen waarmee studio’s kunnen uithalen. Kijk maar naar GTA 5, ik ben nog steeds verbaasd hoe ze dit kunnen laten werken op de PS3 en Xbox 360. Dus, nee, open wereld games zijn niet overbodig. Je hebt natuurlijk mensen dat er niet van houden, maar dat is bij alles zo.
Wat vind jij?
Ben jij een enorme fan van open werelden in games? Kan jij jezelf uren vermaken met de geboden vrijheid, of speel je liever een lineaire game? We horen het graag van je in de reacties hieronder. Volgende week vrijdag is er weer een nieuwe CrewBreak, tot dan!