Miyamoto: “Nintendo richt zich nu op core gamers in plaats van casual”
Shigeru Miyamoto, de grootvader van series als Mario en The Legend of Zelda, heeft in een interview met Edge een aantal opvallende en gedurfde uitspraken gedaan. Hij zei namelijk dat Nintendo zich niet meer richt op de casual markt die ze ten tijde van de Wii en de DS bedienden, maar op core gamers en Nintendo-fans.
Over casual gamers had Miyamoto het volgende te zeggen:
“These are the sort of people who, for example, might want to watch a movie. They might want to go to Disneyland. Their attitude is, ‘okay, I am the customer. You are supposed to entertain me.’ It’s kind of a passive attitude they’re taking, and to me it’s kind of a pathetic thing. They do not know how interesting it is if you move one step further and try to challenge yourself with more advanced games.
In the days of DS and Wii, Nintendo tried its best to expand the gaming population. Fortunately, because of the spread of smart devices, people take games for granted now. It’s a good thing for us, because we do not have to worry about making games something that are relevant to general people’s daily lives.”
Dit is een uitspraak die vrij gedurfd is; de casual gamers hebben de Wii en DS immers enorme successen doen bereiken en Nintendo riskeert dus heel wat door deze groep zo aan de kant te zetten. Anderzijds, als we kijken naar de verkoopresultaten die Nintendo deze generatie boekt, zijn die casual fans toch al weg.
Voor ons als Nintendo-liefhebbers is dit echter heel positief om te horen. Of deze belofte zal worden waargemaakt, moeten we nog bezien in de komende jaren, maar exclusieve titels als Bayonetta 2 en Xenoblade Chronicles X tonen dat Nintendo zeker aan de weg timmert om de door de wol geverfde gamers binnen te slepen.