CrewBreak #2 – Japanse RPG’s zijn ten dode opgeschreven
Vandaag is Lightning Returns: Final Fantasy XIII uitgekomen. De game krijgt gematigd positieve beoordelingen, maar het is niet wat te verwachten viel van het boegbeeld van de Japanse Role-Playing Game. Dit genre was in de jaren negentig immens populair en klassiekers als Final Fantasy VII en Chrono Trigger zagen toen het levenslicht. Helaas is het genre niet echt met zijn tijd meegegaan en dit heeft ervoor gezorgd dat de games de afgelopen generaties in populariteit daalden. In CrewBreak reageert de redactie iedere vrijdag op een stelling, en deze week is dat:
Japanse RPG’s zijn ten dode opgeschreven
Erik:
Als het aan Square Enix ligt, bestaat het concept JRPG binnenkort niet meer. Die hebben al lang en breed afscheid ervan genomen binnen de Final Fantasy-serie, maar gelukkig zijn er nog andere bedrijven die nog wel brood zien in dit genre. Het is alleen even zoeken.
Laten we niet de geweldige Ni No Kuni vergeten van vorig jaar. Bijzondere JRPG in samenwerking met Studio Ghibli. En laten we niet vergeten dat we nog steeds doodgegooid worden met de Tales of-games van Namco Bandai.
En er zijn gelukkig meer voorbeelden. Vorig jaar rond deze tijd voelde voor mij ook het JRPG genre aan als een doodgereden schaap, tot ik me ging verdiepen in de fantastische games van Atlus. De Shin Megami Tensei series zijn bijzonder en de subserie genaamd Persona is een must voor iedereen. Misschien is Atlus wel mijn nieuwe Square Enix!
Rutger:
Oneens. De Japanse RPG bevindt zich dan wel in zwaar weer, maar hier kan het makkelijk uitkomen door gebruik te maken van haar sterke punten.
Voor de handheld zijn het namelijk ideale spellen. Kijk maar eens hoeveel de Pokémon- en Dragon Quest-games verkopen op de (3)DS. Een turn-based gevechtsysteem en ietwat gedateerde graphics maken hier niet uit; het gaat niet om de spanning of de actie, maar om spelplezier in vrij korte sessies.
Op de consoles moet de JRPG echter concurreren met titels die een intense achtbaanrit bieden, waarbij de klassieke Japanse RPG-elementen langdradig en saai lijken. Om de consolegamer nog te kunnen boeien, moet er een actievolle vernieuwing plaatsvinden in het genre die de speler weer op het puntje van zijn stoel doet zitten, maar die toch genoeg charme behoudt om de fans aan te spreken.
De Japanse RPG is op de console een uitstervend ras, maar op de handheld kan dit genre het nog best uithouden. Gepaste vernieuwing is echter wel wenselijk om het voortbestaan te garanderen.
Jur:
Oneens. Ook al worden JRPG’s nu overrompeld door Westerse actie-RPG’s zoals The Witcher en The Elder Scrolls games, het JRPG-genre is supersterk bezig. Want als het genre echt ten dode is opgeschreven, waarom komen er dan nog steeds Pokémons en Bravely Defaults uit die miljoenen exemplaren verkopen? Ook doen de games het op consoles goed met geweldige games zoals Tales of Xilia en Ni No Kuni.
Het klopt wel dat er niet zoveel JRPG’s uitkomen en het klopt dat het genre toe is aan de nodige vernieuwing. Want kijk eens terug op de laatste JRPG die je hebt gespeeld. Wat gaf de game je? Een goed tot geweldig verhaal? Een leuke cast van kleurrijke personages en een groot landschap om te verkennen? Want dit zijn de symptomen die kenmerkend zijn voor de gemiddelde JRPG.
Wat denk jij?
Zal de Japanse RPG het nog lang uithouden? We horen het graag van je in de reacties. Volgende week vrijdag is er weer een nieuwe CrewBreak, tot dan!