Verandering en vernieuwing. Dit zijn de twee kernwoorden bij Pokémon X en Y. Er is van alles te beleven in de prachtige wereld van Kalos, de nieuwe regio in de Pokémon wereld die losjes is gebaseerd op Frankrijk. Maar zit er echt zoveel vernieuwing in dat je deze turn based RPG in huis moet halen?

Dat ligt eraan, Pokémon X/Y is een stap in de goede richting na het teleurstellende Black2/White2, die aantoonden dat de serie ons geen vernieuwing meer kon geven. Maar dit is allemaal veranderd toen Nintendo X en Y aankondigden. De eerste echte Pokémon-game met 3D gevechten en Pokémon, allemaal in die super strakke 3D wereld. Het is een ware evolutie, een die we echt nodig hadden.

Traditiegewijs beginnen we ons nieuwe avontuur als jongen of meisje die van de landelijke Pokémon-professor een Pokémon krijgt, zodat je samen met je zakmonstertje rond kunt trekken, om vervolgens ze allemaal te vangen, of tenminste registreren in je Pokédex. Maar zelfs hier, bij het stuk dat we allemaal hebben meegemaakt, zijn er al nieuwe dingen te vinden. Het eerste is dat we nu (eindelijk) onze trainer kunnen customizen. We kunnen kiezen tussen een paar huidskleuren, maar wees niet getreurd. Dat is niet alles, later in de game kun je in verschillende winkeltjes nieuwe broeken, jassen, schoenen en petten aanschaffen.
Dit is zeer welkom, vooral omdat het online gedeelte nu meer aanwezig is dan ooit. Dit dankzij het Player Search System, waarmee je op het touchscreen kunt zien wie je tegenkomt, uit welk land, en soms alsof ze met je willen ruilen of vechten. Dankzij de uitgebreide customization is de trainer waarmee je tientallen uren rondloopt echt van jou, uniek.

Zoals iedereen al heeft gezien stelen de graphics de show. In de eerste trailers zag je al iemand rondrijden op een gloednieuwe Pokémon en de graphics leken een grote boost te hebben gekregen. Het grafische aspect is voor een groot gedeelte gelukt, want vanaf het moment dat je de game opstart merk je dat de kleuren van je schermpje afknallen. Maar helaas lijkt de game in bijvoorbeeld gyms redelijk plat. Ook is het een flink tegenpunt dat het 3D effect van de 3DS alleen in gevechten aanstaat, wil je in compleet 3D vechten, let er dan wel op dat de framerate soms een flink teruggaat. En wil je in volledig 3D rondlopen, dan heb je pech, jammer, want dit leek wel echt een gemiste kans.

Maar toch, wat mij vrijwel direct opviel tijdens de gevechten is dat de Pokémon veel meer tot leven komen. Ze hebben allemaal unieke animaties voor aanvallen en daardoor komen ze veel echter over. Dit merk je ook zeker bij aanvallen, want nu zien we een Zigzagoon die bij de aanval Tail Whip ook echt zijn staartje rondzwaait. En het feit dat er zo veel bekende gezichten in X en Y te zien zijn, stemde mij ook erg vrolijk. Gouwe ouwe Pokémon zoals Charizard en Pikachu (nu met stem!) zijn mooier dan ooit.

In de gameplay zijn er weinig veranderingen. De enigste grote verandering zijn Mega-Evolutions, wanneer een specifieke Pokémon een bepaalde Mega-Stone als item heeft, kun je die Pokémon tijdens een gevecht tijdelijk laten evolueren in een Mega versie. Mega-Pokémon hebben hogere stats en in sommige gevallen een heel ander type, dit is in de single-player totaal overbodig, maar in online gevechten kun je Mega-Evoluties gebruiken om het tij snel te keren. Ook het experience systeem heeft weer een kleine make-over gekregen, zo krijg je nu experience wanneer je een Pokémon succesvol vangt, en heb je de experience Share aanstaan, dan krijgen alle Pokémon in je team experience, inplaats van alleen de Pokémon die de Share vastheeft. Hierbij krijg je natuurlijk ook het probleem dat je team van zes monstertjes sneller in levels stijgt, waardoor de game redelijk makkelijk wordt. In mijn hele playthrough ben ik maar twee keer verslagen, de eerste keer was in een grot toen ik eigenwijs genoeg was om mijn Pokémon niet naar het center te brengen en de tweede keer was bij de Elite 4. En verder voegen de grappige mini-games Pokémon-Amie en Super Training ook niet erg veel toe.